Om banan

Klicka på bilden för att komma till kartan! Där kan du zooma in och kika på detaljer.
Banan är 50 km lång (ej kontrollmätt) och har ca 750 höjdmeter.

Loppet startar i Möllegård, ett stenkast från havet. Via Prins Bertils sköna stigar längs kusten tar sig löparna in till Halmstad Slott. Därefter följer slingrande, lummiga stigar utmed vackra Nissan. När löparna lämnar Nissans strand tar gran- och bokskogar vid med mer kuperad terräng och tekniska småstigar.

Löparna tar sig i mål uppe på toppen av Kaneberg vid HOK's klubbstuga där peppande funktionärer, dusch, bastu, mat, musik, prisutdelning och after race-häng väntar!

Underlag
Underlaget kommer till största del bestå av lättlöpta grusvägar men också små kuperade stigar, smala tekniska partier i terrängen, stenar, rötter och några hundra meter asfalt.

0 - 11 km
Starten går i Möllegård vid Riccardos glassbar och tar ett varv i Möllegårds naturreservat. Ni springer utmed Nyrebäcken längs lummiga småstigar och passerar bland annat Tylösands kända golfbanor. Vid kilometer 6 kommer ni ut till kusten som ni ska följa på lättlöpt grusväg hela vägen in till Halmstad centrum. Ni börjar kuststräckan nere vid Tylösand strand och fortsätter bland annat genom Rhododendronparken och förbi Halmstads mest populära badplatser.

11 - 20 km
Efter 11 km gör ni en avstickare från Prins Bertils stig för att runda ett vackert stenbrott på lite högre höjder. En kilometer senare kommer ni ner till Grötviks hamn där första depån väntar. Därefter ansluter ni till Prins Bertils stig längs kusten igen och fortsätter mot Slottet.

20 - 30 km
Vid kilometer 20 viker ni av från kusten och svänger upp längs med Nissan. Ni passerar Halmstad slott och tar er över slottsbron där andra depån finns (km 21). Därefter springer ni vidare genom Picassoparken och fortsätter längs vackra Nissan till km 29. Nissans dalgång bjuder på slingrande småstigar utmed vattnet. Vid kilometer 29 svänger ni av från Nissan förbi hästhagar och gårdar. Ni följer järnvägen på lättlöpta grusvägar vidare upp mot skogen. Vid km 30 hittar ni den tredje depån innan ni ska fortsätta uppför genom storskogen till Kaneberg.

30 - 36 km
Vid km 30 börjar resan uppför. Här kommer ni att kunna delta i backspurttävlingen (den är frivillig) som består av ungefär två tuffa kilometer uppför. Läs mer om backspurttävlingen här. Banan är lättlöpt grusväg i vacker granskog. Vid km 36 kommer ni att finna fjärde depån och skymta målgången uppe vid klubbstugan. Men nu ska ni fortsätta ut i terrängen!

36 - 50 km
Nu börjar loppet. Sista 14 kilometerna till mål går på smala, tekniska skogsstigar i fantastisk bok- och granskog. Om du tittar på höjdkurvan så ser du också att terrängen är rejält kuperad. Ni springer utmed fina Torvsjön som är ett populärt utflyktsmål med bad, grillning och fiske. Vid km 42 kommer ni upp till en fin utsiktsplats där ni rekommenderas att stanna upp och ta en titt över sjön. Ni fortsätter sedan vidare längs knixiga småstigar i Kanebergsskogen och avslutar med en stigning strax innan mål.